Klasse beskrivelser

 

Yoga Nybegynner

Dette kurset vil gi deg en grundig innføring i den fysiske og dynamiske yoga praksisen.
Du vil lære de grunnleggende yoga asana eller stillinger, solhilsen og yoga pusten.
Passer for deg som aldri har gjort yoga før, eller for deg som ønsker å repetere de grunnleggende prinsippene. Gir et godt fundament til enhver yogapraksis.

 

Deva Yoga Nybegynner

Deva Yoga er utviklet spesielt for forebygging, lindring og bedring av muskel og skjelettplager som smerter i nedre rygg og hofter. Smerter i øvre rygg, nakke og skuldre. Langvarig smerte og spenninger i muskler og ledd. Vi gjør enkle øvelser med bevegelse, pust, fokus og dyp avspenning for å støtte kroppens fysiologiske systemer for tilfriskning og gjenoppbygning. Timen foregår i et rolig tempo, og passer også godt for de med behov for å roe ned kropp og sinn. En myk tilnærming for deg som er ny til yoga, og gir et godt fundament til alle våre rolige yoga klasser.
Inkludert i kursprisen får du et nyttig og informativt kompendium, lydfil og grundig beskrivelse av alle øvelsene. Deva Yoga er en skånsom, enkel, dyptgående og effektiv yogaform utviklet av Katrine Berge fra Molde.

 

Ashtanga Yoga Nybegynner

Ashtanga Yoga er en kraftfull og fysisk krevende yogaform.
En effektiv form for trening som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke , smidighet energi og et rolig sinn.
På dette kurset vil du lære grunn prinsippene og sekvensen grundig.
Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga Yoga veldig populært i vesten de siste årene. Stilen baserer seg på en serie (Primary Series) bestående av ca. 50 stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen av stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder for neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem, og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. I bevegelsen opplever du en meditativ tilstand.

 

Yoga Ung

Et skreddersydd Yogakurs for ungdom fra 13-17 år. En helhetlig og ivaretagende trening for både kroppen og den psykiske helsen.   Her er vi sammen om å bygge tillit, selvfølelse, trygghet og kommunikasjon.  Vi jobber med pust, bevegelse, koordinasjon, mestring, paryoga og avspenning.    YOGA UNG er GØY!  Klassen holdes på tirsdager kl.17.15- 18.30 av vår dyktige og inspirerende lærer May Christin.

Pris kr 2100 for hele semesteret, eller fra den uken man begynner. Skeptisk? Gratis prøvetime 😄

Tai Chi

Tai Chi  «Softness is stronger than hardness» En myk og stabiliserende bevegelsesform som kombinerer pust og avspenning. Styrker rygg, balanser og øker energiflyten i kroppen. Alle øvelsene utføres med tilstedeværelse. Gjennom fokus og nærvær stilner tankene. På denne måten finner man ro i kropp og sinn slik at man kan restituere seg etter en travel hverdag. Øvelsene gjøres sakte og dette bidrar til at vi bruker mange av de små stabiliseringsmusklene i tillegg til de store støttemusklene. Dette fører til en økt følelse av senter i kroppen, og til en bedre balanse. Det gir glede å kjenne at kroppen flyter med i en kontinuerlig bevegelses strøm. Kurset passer for alle aldre, som ønsker en skånsom bevegelsesform. Dette kurset er lukket og ikke åpent for drop in, fordi man lærer en form/sekvens. Edith har praktisert Tai Chi og meditasjon i 20 år.

 

Myk Flyt Yoga

Denne yogatimen passer for alle, både nybegynnere og for deg som vil utøve en litt mykere men samtidig varmende og dynamisk yogaform. Timen vil bestå av mykgjørende og oppvarmende øvelser. Den vil inneholde variasjoner av solhilsen, stående, sittende og liggende øvelser, samt pusteøvelser og fokus på nærvær i kroppen. Øvelsene vil variere noe fra gang til gang. Timen avsluttes med en deilig avspenning.

 

Flyt Yoga

Flyt Yoga er en dynamisk yogaform hvor vi bruker vinyasa prinsippet. Vinyasa betyr «pust-synkroniserte bevegelser» / flyt. Posisjonene settes sammen i myke flytsekvenser som åpner kroppen, øker muskelstyrken, stabiliserer leddene, gir bedre balanse og tøyer og mykgjør hele kroppen. Det undervises ujjayapust som er en rolig, jevn og dyp pust som på mange forskjellige måter påvirker kroppen og nervesystemet på en styrkende og positiv måte.  En balansert time der hele kroppen gjennomarbeides.  I tillegg til at det legges vekt på riktig utførelse av øvelsene og personlig tilrettelegging, vendes fokuset på tilstedeværelse i øvelsene. Dette gir en økt bevissthet i kroppen og nærvær i det som er her og nå, både på matten og i hverdagen.
Timen er aktiv men virker også rogivende og balanserende for kropp og sinn.
Avsluttes med en god avpenning.

 

Deva yoga

Dette er en rolig yogatime basert på Deva Yoga programmet. Deva Yoga er utviklet spesielt for forebygging, lindring og bedring av muskel og skjelettplager som smerter i nedre rygg og hofter. Smerter i øvre rygg, nakke og skuldre. Langvarig smerte og spenninger i muskler og ledd. Vi gjør enkle øvelser med bevegelse, pust, fokus og dyp avspenning for å støtte kroppens fysiologiske systemer for tilfriskning og gjenoppbygning. Timen foregår i et rolig tempo, og passer også godt for de med behov for å roe ned kropp og sinn.

Yoga mot stress

Dette er en klasse på dagtid, for deg som har behov for å roe ned kropp og sinn. En rolig yoga time med fokus på pust og enkle øvelser som frigir spenninger og stimulerer prosesser i kroppen som regenerering og avkobling. Med tilstedeværelse og mindful tilnærming til øvelsene, jobber vi med mykgjøring av ryggsøylen, forlenging av muskulatur og stimulering av nervesystemet. Denne klassen passer for alle aldre, og alle nivå.

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig yogaform hvor man gjør hovedsaklig liggende og sittende øvelser. Disse holdes i 3-5 min slik at muskulaturen får tid til å slappe av. Dette gir oss mulighet til å tøye og styrke dyp muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd og løse opp i blokkeringer i bindevevet/fascia, mens vi jobber med avspennende pust. Bindevevet begynner å strekkes og sirkulasjonen økes. Det er viktig at man ikke presser seg inn i stillingene, men at strekken er passiv og at man er tilstede i kroppen og pusten. Finne nærværet, hvile og avslappning. Yin yoga gir næring til et ellers stressende liv og passer utmerket som et kompliment til de mer fysiske yogaformene og ikke minst annen form for krevende trening. Yin Yoga gjør godt for hofter, rygg, knær. Passer for de fleste aldre og fysiske utgangspunkt.

Restorative Yoga

Restorativ betyr «gjenoppbyggende» og er essensen i denne yoga klassen. Vi kombinerer meditasjon, pusteøvelser og dyp avspenning i øvelsene. Kombinasjonen av disse utgjør et fantastisk verktøy til å balanserer både kropp og sinn. Utstyr som bl.a puter, bolstre og tepper brukes til å oppnå full avspenning i yogastillingene slik at kroppens nervesystem oppnår tilstander man ellers kun kan oppnå under dyp søvn. Øvelsene og lengden av øvelsene tillater kroppen og nervesystemet å begynne å restituere og regenerere kroppen på cellenivå, samt styrke nervesystemet som styrer stressresponsen. Dette gir musklene og bindevevet i kroppen mulighet til å slippe spenninger og mykne. Passer for alle som lever i en hektisk hverdag. Et utmerket alternativ for de som er sykemeldt, utbrent og smerter i kroppen. Ikke for gravide.

 

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga er en effektiv form for trening som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke , smidighet energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga Yoga veldig populært i vesten de siste årene. Stilen baserer seg på en serie (Primary Series) bestående av ca. 50 stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen av stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder for neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem, og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. I bevegelsen opplever du en meditativ tilstand.

 

Ashtanga Yoga 1

Dette er en Ashtanga klasse hvor det jobbes med grunn teknikk, oppbygging og overganger.
Det er en fordel om du har litt erfaring med Ashtanga eller Vinyasa/Flowbasert yoga fra før.

 

Par yoga/AcroYoga

Liker du å prøve nye ting?
Denne klassen holdes av husets Acro lærer Jeannette og er en uhøytidlig klasse med mye lek og moro.
Vi skal gi rom til en person til på matten, og bevege oss vekk fra den tradisjonelle yogapraktisen vår. Par yoga er ganske enkelt yoga som praktiseres sammen med andre. Vi skal bygge tilitt, gi plass og ta plass. Det å praktisere med en partner vil gi deg muligheten til fordypning I posisjonene. Vi går gjennom både rolige og meditive yogaøvelser samt litt mer fysiske posisjoner. Man trenger absolutt ikke kunne å stå på hendene for å delta på denne klassen, men vi utforsker og øver på litt forskjellige arm balanser. Vi jobber i grupper med 2 eller 3.
Alle nivå velkommen, og du trenger ikke ha erfaring med yoga for å delta.

Pilates

Pilates er en styrketreningsform utviklet av Josef Pilates tidlig på 1900 tallet, hvor målet er stabilitet og kroppskontroll. Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. Det jobbes både med å forlenge og styrke muskulaturen, med særlig fokus på å bygge opp den indre støttemuskulaturen slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Treningen utfordrer din kjernemuskulatur og gir deg ny energi. Nivået vil tilpasset både gruppen og hver enkelt gjennom modifikasjoner og tilpasninger av øvelsene. Timene fokuserer på korrekt teknikk, stabilisering av senter og ko-ordinering av pust og bevegelse. Timene foregår i et moderat tempo og programmet bygger på klassiske Pilates øvelser med mye variasjon. Vi bruker også «props» (baller, ringer, vekter mm) på dette kurset.
Det er en fordel om du har gjort Pilates før, men ikke et krav.

Yogalates

Dette er en dynamisk styrketime som er satt sammen av Yoga og Pilates. Her får du trent smidighet, balanse, presisjon og styrke, spesielt rygg og kjernemuskulatur. Pusten er sentral både i Yoga og Pilates og kan bidra til økt effekt av øvelsene. Mange har stillesittende jobber, som skaper ubalanse i muskulaturen på forsiden og baksiden av kroppen. Yogalates åpner opp, styrker og skaper balanse i holdningsmuskulaturen. Krever ingen forkunnskaper for å delta, da alle øvelsene blir forklart underveis. Men har du gjort noe Yoga eller Pilates fra før er det et pluss.

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Ja, jeg vil motta nyheter og tilbud fra Prana Yoga Pilates
Vi respekter ditt privatliv